Direktlänk till inlägg 21 april 2018

Långt uppehåll

Av L-M - 21 april 2018 12:22

Långt uppehåll har det varit för jag inte varit motiverad att orka bry mig, dagar har gått o blivit till veckor och till år. Det är som man brukar säga att för att vara sjuk långtid måste man vara frisk. Inget i livet är annorlunda förutom att jag gått upp i vikt tiden efter njurstenen. Tröttheten i kroppen är där hela tiden, jag planerar saker att göra hemma men sen så är orkeslösheten så mäktig att jag orkar inte. Inom mig kryper det i mig av att vilja men kroppen går emot och jag orkar precis vara uppe och inte tvingas lägga mig i sängen. Ofta får jag lägga mig i soffan för jag är så slut att jag måste ligga ner.

Viktuppgången har varit jobbig på olika sätt som när man har en garderob med kläder man inte kan ha, när nya människor i vården säger att man behöver äta bättre, att jag borde träna. Jag har ändå bara ökat 10 kg cirka. Till detta så äter jag knappt ändå, jag äter inget godis osv för jag har ingen aptit under flera timmar när jag vaknat och jag blir mätt fort. Det jag får i mig är tex 2 smörgåsar, en tallrik nudlar, 2 smörgåsar under en dag. Det jag rör mig borde verkligen ta det jag äter.

Vården och det kognitiva när man är långtidssjuk är jobbig speciellt när dom antar/uppfattar saker som inte alls är så jag sagt pga jag blir avbruten och hinner inte med att säga klart saker. Det är en för stressig situation när huvudet inte hänger med.

Journal och vårdens anteckningar. Efter ha tittat i min journal är där flera felaktigheter. Felaktigheter som påverkar hur jag kan bli bemött i vården. Det värsta i detta är att än om jag vet att saker är fel tror ingen på mig ändå i slutändan och jag har inte orken att överbevisa dom. Efter ha varit dålig länge och inte det hittas något i blodprov eller hos neurolog så antas jag vara somatisk och att känslor är det som ger smärta. Därav ska jag då utredas för somatiskt syndrom hos psykolog och läkare. Mindre kul när dom redan börjat skriva felaktigheter och en läkare jag sett en gång som bedömde mig icke psykiskt somatisk har helt plötsligt utan träffat mig skrivit att mina somatiska symptom är värre och när dessa skriver somatisk menar dom enbart inbillningsont. Första mötet slutade med felaktigheter i journalen dock var det bedömningsmöte så jag hoppas det är mer lyhörda i fortsättningen som skriver sanningar/riktiga fakta i journalen då deras skrift bär stor tyngd för hur man blir bemött och efter varje felaktig info blir nya bemötande värre och jag vet nu inte om jag kan lita på att dom skriver rätt eller redan har bestämt sig att jag ska ha psykologiskt somatiskt syndrom, det verkar nästan så på hur de beter sig.

Diagnos är under utredning och överrörligheten som i mitt fall antagligen ger min smärta ska utredas men det är 2 års väntetid dit jag ska ses över. Sjukgymnast har bedömt mig generellt överrörligt och fast denne testade efter ett papper på tryckpunkter och det inte var ont merän på få ställe så anser den att det ändå talar för fibromyalgi, denne är inte expert på fibromyalgi sa den men försökte testa ändå.
Så generell överrörlighet med fibromyalgi liknande eller som skrivits talar för fibromyalgi. Har även antikroppar (TPO värde på 190 är allt jag kan om detta) mot sköldkörteln men doktorn sa jag inte skulle behandlas förrän andra värden ev visar någon förändring.

Allt snurrar kring tider och åka hit och dit, det tär på mina krafter och bara möten varje vecka hos olika är pest och pina med allt vad det innebär i förväg (dusch, kläder, klara somna och få någon timmes sömn, vakna i tid för att kunna sitta och vakna till nån timme och då gå mina dagliga otaliga toalettbesök bland annat) Det är många omständigheter kring att åka på möten av alla dess slag ?.
Nu får jag med hjälp av vän i fortsättningen aldrig gå ensam på möten så det inte far osanningar i journalen pga min kognitiva svikt som dom kör över mig totalt pga vid möte ?

Ett par foton på överrörlighets ?trix?. Ett med ?vässade klor? och ett som visar att allt har en annan sida också, det kan se okej utåt men inuti är det inte riktigt okej. Allt är inte synligt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av L-M - 17 maj 2018 19:12

Ingen gillar väl tandläkarvård alltid men ibland är det värre för vissa människor som är som mig; extremt smärtkänslig vid tandvård. Hoppade på min elrulle och iväg för att dra ut en tredje visdomstand. Väl där sa jag att jag är svårbedövad och e...

Av L-M - 29 maj 2016 20:21

Efter nattens hypersmärta så fick jag tagit en specialtablett, den tog toppen av smärtan efter en timmes lång väntan och längtan. Fick i mig en macka men kastade sista biten igen, det tog emot åter igen. Jag var nöjd att bara klara röra mig och ta i ...

Av L-M - 29 maj 2016 04:16

Jag har fula fötter och är plattfotad. Jag lider även av något som dök upp för väldigt många år sedan och som inte försvinner. Ingen har ett svar på vad det är, jag vet att det liknar kärl grejer och såna röda streck/prickar. När jag trycker på det b...

Av L-M - 29 maj 2016 04:04


Mina händer som gör ont, varje led, kallt gör ont och ibland är det som jag bränt mig på kokande vatten och oftast sker det mellan fingrarna och upp på handen. Jag har ofta olika färg på händerna och armarna sista tiden så det kunde lika gärna vara 2...

Av L-M - 29 maj 2016 03:58


Som synes så är armarnas armbågssidor stora/breda redan o det har skett en stor förändring på kort tid. Detta fotot tog M på kvällen efter jag fick extremt ont efter att läkaren skulle leta reflexen som var borta ändå, han tryckte där bulan syns. Vet...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards