Direktlänk till inlägg 17 maj 2018

Tandläkare och svårbedövad

Av L-M - 17 maj 2018 19:12

Ingen gillar väl tandläkarvård alltid men ibland är det värre för vissa människor som är som mig; extremt smärtkänslig vid tandvård.

Hoppade på min elrulle och iväg för att dra ut en tredje visdomstand. Väl där sa jag att jag är svårbedövad och extremt smärtkänslig så ni vet. Bad om att de skulle endast göra saker med ordentlig bedövning, fick några bedövningar och tandläkaren trodde att dom skulle få avvärja utdragningen för den hjälpte inte. Tandläkaren gav det ett försök till och tack o lov lyckades hon så jag äntligen skulle få ut den tanden vars rötter pekade rakt fram mot övriga kindtänder. Jag varnade om att det kunde bli svårt efter en fd tandläkare kämpat i 1,5 timme med min ena jag dragit ut och han sa efteråt att detta borde gått till operation om jag vetat hur detta satt.

Nu dags för tredje på annan tandläkarvårdställe och denne började göra sin specialité och plötsligt utbrister den och säger vet du att du har perodontit i hela munnen !? Mmm en nära släkting har bytt alla tänder pga samma problem. Har någon sorts sjuklig tandlossning ?
Men allt gick bra för mig ändå tills dom frågade om jag mådde okej? Ja allt är bra sa jag. Du är helt rödflammig på halsen brukar du vara det och efter titt i spegel så kunde jag se att nä sådär ser jag aldrig ut men fortsätt jobbet för jag mår bra och helt plötsligt hoppar/darrar hela underkäken som jag kom i chock eller som någon slags mjölksyra så de hämtar snabbt kalla omslag till pannan och en sköterska står och masserar mjukt i tinningarna.? Ta det lugnt ? Jag är lugn försökte jag säga men gav upp o tänkte få ut tanden bara. Eeee sa jag som i försök att säga ja.

Då börjar tandis dra vidare och helt plötsligt gör det ont igen inne i min käke runt tänderna framför och jag fick hålla händerna på sidorna för jag kände det som käklederna skulle flytta sig så det blev snabbt tufft och jag ojade mig för tandis skulle fatta smärtan och sluta men sa den är ute (inte alls o vet ek vad denne menade med ute) och fortsätter så jag ojade igen och tänkte snälla lägg av och då skulle jag få ny bedövning igen. Ny bedövning hjälpte tack o lov så till sist är tanden ute. Blödde bra men behövde iväg till sjukgymnast med så åkte hem o sen iväg efter en stund igen.

Där fick jag meddelat sjukgymnasten att jag fått framfall efter envist försökt hjälpa att bära min crosstrainer. Framfallet hade jag sen innan men till hälften och nyss insett och det var ju nu långt värre och det surrar i underliv ner i ben och fötter troligast av tyngd/tryck gissar jag. Sök akuten om du inte kan kissa eller tappar känsel sa sjukgymnasten, jo absolut gör jag det sa jag. Ingen sjukgymnastik den dagen tyckte denna och helt ärligt hade jag inte klarat det för jag hade idiotiskt ont efter tandis.

Kvällen mådde jag grymt dåligt och var helt borta av smärta och fick feber så dagen därpå blev det antibiotika och det hjälpte först 3 dagar senare och ännu någon vecka efter har jag ont men behöver inte ta smärtstillande sista dagarna för det, så skönt det är över. Första veckan var hemsk men jag kände ändå glädje mer av att den var nu ute ????

Det händer så mycket kring mig med möten och överklagande till försäkringskassa så jag vet inte. Det tär oerhört och jag vill bara gå till sjukgymnast och få hjälp att hitta träning som fungerar utan att jag inte rasar. Väntat år på sjukgymnast och gav upp och sökte själv i närhet av där jag bor och det är värdefullt när man är helt beroende av elrulle och inte har körkort o bil. Längtar så efter att hitta en balans så jag kan träna för att bygga upp mer muskelstyrka då det mesta fallit pga min hälsa. Med närheten gör det inte så mycket om jag svettas floder heller för jag slipper andra människor o ska bara hem på elrulle efteråt, sen om jag klarar duscha den dagen efter det är en annan sak. Jag väljer träna i första hand ??

Väntar ännu på en kallelse till Västervik sjukhus som ska utreda min hypermobilitet där och jag vet redan att det är hypermobilitet men att min fd arbetsterapeut undrar om jag även kan ha EDS eventuellt pga min svaghet sen så många år och smärtor så kanske detta nu utreds av den mottagningen. Jag tyckte att det verkade konstigt att läkaren sände till ett annat län men jag förstod sen att det tydligen inte finns så stor kunskap inom överrörlighet med smärta och eds i närheten. Jag har väntetid på 2 år så jag hoppas att den dagen jag ska dit att allt blir så bra som möjligt för 2 år är lång väntetid och jag vet ej om man kan komma igen inom kortare tid om det ska göras, finns många frågor tack vare att jag vet att det är lång väntetid och vill gärna att mötet ska bli noga och värdefullt för både mig och den/dom jag ska träffa där.

Fibromyalgi, Hypermobil och generell ångest samt nu prolaps på något vis som ska kollas på, väntar på kallelse och tanken på operation gör mig dödsförskräckt, det är en sökande känsla och jag vill inget veta hur dom gör ! ?? Är bara rädd att något kan gå fel för min blåsa är tydligen uttänjd/ut tröttad så den är större än normalt och jag målar ju lite fan på väggen tack vare ren rädsla och försöker att inte göra det ? Men blir det operation så vill jag inte ha för mycket info och jag är megaskraj för galen smärta efteråt, så jag hoppas på ett tryggt bemötande och hjälp. Tänk och få ha normal smärta och inte så stark smärta så slapp jag behöva tjata och behöva övertyga om att jag är löjligt känslig och behöver hjälp mot smärta om den blir outhärdlig.

Min önskan är vinna mot f-kassan och få hjälp att träna och försöka få en normal vardag bäst det går. Samt ha en rejäl kunnig läkare som tog sig an mitt kämpande och slår näven i bordet mer eller mindre till f kassan. En dag vinner jag frågan är vad som krävs eller vem som krävs för det :-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av L-M - 21 april 2018 12:22

Långt uppehåll har det varit för jag inte varit motiverad att orka bry mig, dagar har gått o blivit till veckor och till år. Det är som man brukar säga att för att vara sjuk långtid måste man vara frisk. Inget i livet är annorlunda förutom att jag gå...

Av L-M - 29 maj 2016 20:21

Efter nattens hypersmärta så fick jag tagit en specialtablett, den tog toppen av smärtan efter en timmes lång väntan och längtan. Fick i mig en macka men kastade sista biten igen, det tog emot åter igen. Jag var nöjd att bara klara röra mig och ta i ...

Av L-M - 29 maj 2016 04:16

Jag har fula fötter och är plattfotad. Jag lider även av något som dök upp för väldigt många år sedan och som inte försvinner. Ingen har ett svar på vad det är, jag vet att det liknar kärl grejer och såna röda streck/prickar. När jag trycker på det b...

Av L-M - 29 maj 2016 04:04


Mina händer som gör ont, varje led, kallt gör ont och ibland är det som jag bränt mig på kokande vatten och oftast sker det mellan fingrarna och upp på handen. Jag har ofta olika färg på händerna och armarna sista tiden så det kunde lika gärna vara 2...

Av L-M - 29 maj 2016 03:58


Som synes så är armarnas armbågssidor stora/breda redan o det har skett en stor förändring på kort tid. Detta fotot tog M på kvällen efter jag fick extremt ont efter att läkaren skulle leta reflexen som var borta ändå, han tryckte där bulan syns. Vet...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards